Kulturnatten – Urban Nyblom

                                                    

Mitt intresse för fotografi började ganska sent i livet och då inte just med tonvikt på att fotografera, utan istället på att samla på gamla kameror. Min bakgrund som ingenjör kanske bidrog till min fascination för de analoga mekaniska kamerorna.

Visst några filmrullar blev exponerade vid testning av dessa mekaniska underverk. Jag minns särskilt Nikon FM som jag uppskattade väldigt mycket. Ännu roligare blev det när jag fick låna jobbets Hasselblad kamera. De stora negativen var spännande och gav inspiration att ge sig på framkallning, vilket jag gjorde i köket. Negativen skannades senare i en inköpt Epson skanner.

Vid tidpunkten för de digitala kamerornas genombrott på marknaden avslutade jag mer eller mindre samlandet och började på allvar fotografera digitalt med en nyinköpt Nikon D 70S. Den digitala kamerans möjligheter och omedelbara feedback gjorde skapandet av bilder intressant och kunnandet gick därför snabbt framåt.

Min bildfilosofi är att skapa en bild med eget uttryck och känsla. Liksom en konstnär vill jag skapa en bild med en bestämd känsla som inte alltid överensstämmer med den bild som kameran skapade vid fototillfället. För att uppnå min intention med bilden använder jag mig därför av olika digitala verktyg som, Lightroom, Photoshop och diverse plug-ins.

Min tekniska nyfikenhet gör att jag dessutom är snabb på att testa olika fototrender som HDR, ICM, Pep Ventosa, fokusförskjutning mm.

Den teknik jag dock hållit på mest frekvent med är s.k. makrofotografering. Som en följd av det intresset har jag därför byggt upp en liten mobil makrostudio monterat på en stor skärbräda för fotografering av små motiv som insektsögon eller liknande små motiv.

Bilderna som jag visar på denna utställning representerar tre olika tekniker. En bild är en dubbelexponering av ett bilvrak i kombination med ett mönster och den andra bilden är en multiexponering av en ros a´ la Pep Ventosa ( en spansk fotograf ). Vanligtvis med denna fototeknik rör man kameran runt fotomotivet men i detta fallet har blomman fått snurra runt 360 grader och kameran varit still under multiexponeringen. Den tredje bilden är en makrobild av en askorbinsyrakristall fotograferat med polariserat ljus. För att få så bra skärpa som möjligt är bilden fokusstackad. Samtliga bilder är behandlade såväl i Lightroom som Photoshop.