Månadsmöte 3 oktober

3 oktober @ 18:30 - 21:30

Månadsmöte den 3 oktober kl. 18.30

Naturfotografering: komposition och bilduppbyggnad
Ända sedan han fick uppleva lunnefåglar på närhåll på norska ön Runde som sexåring har Johannes haft ett stort intresse för naturen i allmänhet och för fåglar i synnerhet. I många år var kikaren den enda självklara följeslagarenmen 2007 fick Johannes upp ögonen även för fotografering och sedan dess är fotografering en stor passion.

Merparten av Johannes bilder är skapade i hans hemtrakter i Växjö kommun men han har även fotograferat flitigt i en lång rad andra svenska landskap och ett 10-tal andra länder under olika resor. Johannes huvudsakliga. specialitet är fåglar och då gärna med fokus på komposition och/eller grafiska element. Han brinner dock för allt inom fotografering och fotograferar även en hel del landskap och växter.

Den här kvällen kommer Johannes presentera naturbilder där komposition, linjer och mönster är i huvudfokus och prata om hur han tänkt kring de kompositionsval och val av kamerainställningar han använt sig av.
Johannes håller regelbundet föreläsningar på olika teman kring sina bilder såväl lokalt som nationellt. Han har haft bilder med i flera olika kurerade utställningar och har sålt ett stort antal fine art print-tavlor av sina bilder. Vidare så har han vunnit en rad utmärkelser i stora internationella naturfototävlingar. Hans bilder har också publicerats i ett stort antal tidskrifter och i ett flertal böcker.
Johannes har varit engagerad i verksamheten i lokala och regionala fågelföreningar sedan 20-årsåldern och leder regelbundet exkursioner i dessa föreningars regi. Han har även varit ledare för naturfotoresor till spanska Extremadura.
Johannes bor i Växjö med sin fru Negar och deras dotter Ocean. Han har en magisterexamen i facköversättning och jobbar till vardags som kommunikatör på Linnéuniversitetet i Växjö, i huvudsak med översättningar och fotografering.
[Bildtext: Ruvande fiskmås, Nabbelund, Ölands norra udde.]
Hemsida: johannesrydstrom.com
Facebook: facebook.com/johannesrydstromphotography
Instagram:  www.instagram.com/johannesrydstromphotography/
Hålltider
18:30 Mötet startar
18:35 Johannes Rydström
19:35 Fika
20:00 Vi avslutar med månadens bild och lite information.
Månadstävlingen genomförs enligt följande:
– Du skickar in din tävlingsbild till mejladress tavling@vaxjofotoklubb.se
1 bild/medlem senast lördagen den 28 september.
OBS! Bilden till månadstävlingen bör vara max 1920×1080 pixlar. Max filstorlek 2MB
– Skicka bilden som en bifogad fil.
– Förhandsvisningen kommer att ske måndag 2 september.
– Du har till tisdag kväll 3 september på dig att rösta.
– Tävlingsresultatet redovisas på mötet, hemsidan, Instagram och Facebook.
– Temat är ”Makro/närbild”.
Växjö Fotoklubb bjuder in dig till medlemsmöte torsdagen den 5 september kl 18:30
Plats: Klubblokalen

3 oktober