Välkomna till fototräff Jätsberg

27 oktober @ 09:30 - 13:00

Fototräff oktober – med temat “linjer”

Plats: Jät och Jätsberg

Samåkning: På grusvägarna runt Jät behöver vi samåka för att inte besvära ev. stora lantbruksmaskiner. Avgång 09:30 från Hemköp vid Fagrabäcksrondellen i Växjö, samt Jäts nya kyrka runt 10:00.

Datum: söndag 27 oktober

Tid: 09:30-13:00

Jordbruksmarkerna väster om Jäts nya kyrka erbjuder breda vyer över åkrar, diken, skogsbryn och gamla ladugårdar, med sina raka linjer och vinklar. Vid Jätsberg finns flera gamla alléer och ytterligare linjära mönster påträffas på kyrkan, byggd under tidigt 1900-talet i jugendstil med detaljer i tegel.

På de vida slätterna rastar otaliga flyttfåglar under våren och hösten, vilket gör området till en favorit bland fågelskådare. Med lite tur kommer ni som tycker om fågelfotografering att få fånga några sena flyttfåglar på bild, såsom sångsvanar vitkindade gäss, sädgäss och bläsgäss.

Utflykten är en uppföljning till Johannes Rydströms föreläsning den 3 oktober med fokus på komposition i naturen. Vi kommer att få inspiration och med högst sannolikhet tips på lämpliga fotolokaler av Johannes, som vistas frekvent i området. Dock behöver man inte varit med på föreläsningen för att följa med på fototräffen!

Här har du också möjlighet till att skapa ditt bidrag till månadstävlingen november med temat “linjer”!

Ta med fika, sittunderlag och lämplig klädsel! Välkomna!

Så hitta du dit:

Samlingsplats för samåkning är Hemköp vid Fargabäcksrondellen (v.27/v.25). Jäts nya kyrka ligger   vid v.682, cirka 25 km söder om Växjö.

Har du svårt att ta dig dit eller har frågor skriv ett inlägg i vår slutna Facebook grupp -“Växjö fotoklubbs medlems grupp”. Är du inte medlem i gruppen redan så sök upp den på Facebook och ansök om medlemskap.

27 oktober

Hemköp, Fagrabäcksrondellen