Välkomna till fototräff med kvällsfotografering

15 december @ 15:30

Fototräff december – med temat kvällsfotografering

Datum: söndag 15 december 2024

Tid: kl.15:30 – cirka 18:00

Med denna fototräff upprepar vi förra årets välbesökta och uppskattade kvälls- och nattfotografering!  Vi träffas i Växjö vid Vattentorget kl.15:30 och går vidare till sjökanten, domkyrkan eller gågatorna i centrum, beroende på vädret och önskemål.

Den 15 december går solen ned i Växjö vid 15:20. Det vi inte upptäcker med våra ögon under gryningen och skymningen är det som kallas för “blåa timmen”.  Även om det är mulet har kameran, med hjälp av långa exponeringstider, en nästan magisk förmåga att fånga upp ett intensivt blått ljus på himlen. Men det gäller att vara väl förberedd: denna kväll varar blåtimmen 16 minuter bara!

Dessutom kommer fullmånen upp vid 14:23! Om natten är klar kan vi åka ut till ett mörkt ställe och testa att fotografera vinterhimlen. Eller kan vi hänga kvar i staden och testa olika ljuseffekter. Den 3:e advent ska julbelysningen vara tänd. Skyltfönstren, vattenpölar och fukt på gatstenar skapar spännande speglingar. Testa stjärneffekter, zooma med objektivet under exponeringen eller fotografera människor i rörelse!

Ta med stativ, ficklampa, varma kläder och välfylld termos!  Välkomna!

Så här hittar du dit:

Samlingsplats: Vattentorget vid Växjösjön.

Har du svårt att ta dig dit skriv ett inlägg i vår slutna Facebook grupp -“Växjö fotoklubbs medlems grupp” – och vi försöker ordna samåkning. Är du inte medlem i gruppen redan så sök upp den på Facebook och ansök om medlemskap.

15 december

Vattentorget, Växjö