Greenleaves Andersson

Jag har fotograferat sedan 20-års åldern och då var det nästan enbart min dotter som hamnade framför kameran. Men så småningom tog intresset för att fotografera natur, blommor och vatten av olika slag över. Arkitekturen fann sin väg in genom besök i många olika kyrkor och från deras kontemplerande arkitektur fann jag underbara hus och byggnader i våra städer. Det kan vara allt ifrån ett trapphus till ljuset som faller på en husfasad.
Vid den sista fotoutbildningen fann jag en form av fotograferande som heter, Lifestyle. Att fotografera Lifestyle innebär att låta människan ta plats i bilden och visasig själv i en miljö där personen/erna trivs. Ibland med djur, ute i naturen eller sittande på ett café inne i stan, där jag som fotograf är närvarande men osynlig. Jag får en chans att dela deras värld men utan att försöka ställa i ordning, utan se vad som pågår och fotografera det.
Jag vandrar gärna med kameran som vän, ibland på rena vandringar ibland med bilen på en Walkabout, där bilen låter mig färdas för att sedan gå ut och fotografera det som jag hittat. Det är helst på Öland som jag fotograferar, men även i Blekinge, Skåne, Gotland, Fjällen och givetvis här hemma i Åsnens Nationalpark hittar jag de bilder som talar till mig.
En vardag mitt i livet kan kameran och jag ta oss en tur ute i trädgården bland humlor, fåglar och blommor. Jag fotograferar med en Canon och använder ett Tamron Zoomobjektiv för att fotografera Lifestyle, landskap, hav och arkitektur samt ett Sigma Macroobjektiv för närbilder.

Har hållit utställningar sedan 2012.

2019 – Erkänd Fotograf i Tingsryds Konstförening
2021 – Högskoleutbildning i Visuell kommunikation