Solveig Lärnung

Julen 2007 fick jag min första systemkamera. Min förvåning var stor. Det var en överraskning. När jag fick en så fin kamera bestämde jag mig för att göra allt för att lära mig fota med den och inteanvända auto.
På Kulturnatten året därpå hade Fotoklubben utställning på Biblioteket. Efter mitt besök där har jag varit medlem i Fotoklubben i Växjö. Det var startpunkten för min utveckling till hobby fotograf.
Fotoklubben har gett mig kunskap, inspiration, gemenskap och möjligheten att fråga när jag inte kunde. Jag har också varit på flera kurser i fotografering. Kameran har blivit min kompis. Jag söker efter kompositioner, utsnitt, rätt ljus osv. Tiden står ofta still när jag fotograferar. Det harblivit en betydelsefull hobby och som pensionär har jag fått mer tid att fotografera.

För att förstärka det jag upplever när jag fotar är bildredigering en viktig del i fotograferingen.

Det har också blivit några fotoböcker och utställningar. Det är stor skillnad att se bilden utskriven istället för på bildskärmen.

Fotoklubbens fotoutställning på Sigma 2024 deltar jag med två tavlor Fönsterutsikt och Övergiven.

Fönsterutsikt
I en gammal fönsterram har jag i de sex fönsterna skapat en berättelse om S/S Thors färd genom Åby sluss.

Åby sluss invigdes 1887. S/S Thor gjorde sin jungfrufärd samma år. S/S Thor trafikerade Räppe och Asa med gods och passagerare. Båttrafiken konkurrerades ut av landsvägstrafiken under 1930-talet. S/S Thor är nu en turistbåt.

Övergiven
På Gemla leksaksmuseum såg jag dockan övergiven i en dockvagn. I mina tankar var hon en gång i tiden mycket värdefull för en liten flicka som har haft stor kärlek och omsorg om henne. Dockan ärfotograferad mot en mörk bakgrunden för att framträda bra. Det speciella med dockan är att blicken är målad åt sida och inte rakt fram. Varför? Dockan på bilden sitter lite snett för att få balans i bilden. Att notera också är att händerna är som tumvantar.

Hobbyfotograf Solveig Lärnung